آموزش نگهداری از سانسوریا

آموزش نگهداری از سانسوریا

سانسوریا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است که زیبایی خاصی دارد. در ادامه با روش‌های نگه‌داری و تکثر این گیاه آشنا شوید.

سانسوریا، گروه متنوعی از گیاهان است که شامل 70 گونه مختلف هستند. زادگاه اصلی این گیاه آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا است و بر خلاف سایر گل‌های آپارتمانی عمری طولانی دارد.

جالب است بدانید به این گیاه نامیرا به معنای پایدار و فناناپذیر نیز گفته می‌شود زیرا این گیاه به مکان‌های کم نور و شرایط کم آبی سازگار است.

اگر علاقمند به نگهداری از گل و گیاه در منزل خود هستید و دنبال گیاهی با شرایط نگهداری راحت هستید این گیاه پیشنهاد خوبی است. این گیاه را می‌توانید در باغچه، بالکن و خانه نگهداری کنید.

ویژگی‌های سانسوریا

سانسوریا یکی از گیاهان موثر در تصفیه هواست. این گیاه سمومی مثل فرمالدئید، زایلن و تولوئن را از هوای محیط گرفته و باعث بهبود هوای محیط می‌شود.

این ویژگی مهم سانسوریا این گیاه را به گزینه ای مناسب برای اتاق خواب تبدیل کرده است. زیرا با کاهش سموم هوا وافزایش اکسیژن به محیط، خوابی راحت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

زیبایی منحصر به فرد برای دکوراسیون

سانسوریا با ظاهری کشیده و ایستاده زیبایی خاصی به دکوراسیون منزل و یا اداره می‌دهد. این گیاه در عین سادگی و مقاومت در بسیاری از دکوراسیون‌های امروزی لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش نگهداری سانسوریا

1_ آبیاری

سانسوریا گیاهی است که نیاز آبی کمی دارد، پس هنگام آبیاری آن دقت داشته باشید که آب زیادی به آن ندهید، چرا که این کار باعث می‌شود ریشه‌های این گیاه به مرور زمان دچار پوسیدگی شود.

ادامه مطلب
اصول مهم طراحی و اجرای بام سبز مدرن در اصفهان

پس دقت داشته باشید که پس از خشکی کامل خاک آبیاری صورت گیرد. در تابستان‌ها هفته‌ای یک‌بار و در زمستان‌ها دو هفته یک‌بار آبیاری را انجام دهید.

البته اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که زمان آبیاری گیاه را فراموش می‌کنید اصلا نگران نباشید.

2_ نور

بهترین مکان جای‌گزاری این گیاه فاصله دو متری از پنجره است تا نور متوسطی به گیاه بتابد. البته این گیاه در محیط‌های کم نور و سایه نیز وضعیت خوبی خواهد داشت، پس جای نگرانی نیست. البته این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا برگ‌های آن به زودی خشک می‌شود.

به یاد داشته باشید که مدل ابلق یا همان دو رنگ سانسوریا به نور بیشتری نسبت به گونه‌های ساده آن دارد.

3_ رطوبت

رطوبت و یا خشکی هوا در نگهداری این گیاه تاثیر خاصی ندارد پس اگر مایل به نگهداری این گیاه در حمام هستید این گیاه قابل نگهداری است.

4_ دما

نگهداری این گیاه در طیف وسیعی از دما ممکن است اما این گیاه را در معرض باران و برف قرار ندهید. در صورتی که این گیاه را در حیاط نگهداری می‌کنید، در زمستان‌ها آن را به داخل منزل منتقل کنید.

5_ تکثیر سانسوریا

تکثیر این گیاه زیبا به دو صورت ممکن است.

اولی با پاجوش (ریزوم)

دومی با برگ (قلمه زدن)

تکثیر با پاجوش: زمانی که گیاه به حدی از رشد خود برسد، از کناره‌های گلدان برگهای کوچکی نمایان می‌شود که به آن پاجوش گفته می‌شود. بهتر است کمی صبر کنید تا پاجوش‌ها رشد کنند سپس آن‌ها را جدا کرده و داخل گلدان دیگری بکارید.

ادامه مطلب
گرین روف یا روف گاردن اجرا و طراحی در اصفهان

تکثیر با قلمه: در این روش برگ‌هایی که به اندازه 30 سانتی متری رشد کرده‌اند را به قطعات 8 سانتی برش دهید و از قسمت انتهایی، آن را داخل خاک یا ماسه بکارید. برای بهتر شدن نتیجه قلمه زنی می‌توانید قارچکش یا پودر ریشه زا بزنید و سپس آن را بکارید. پس از سه هفته شاهد رشد ریشه‌ها خواهید بود.

6_ خاک

بهترین خاک برای نگهداری سانسوریا خاک سنگین یا همان مخلوط شن، ماسه، رس و مواد آلی است.

7_ کود

کود گیاهان زینتی برای سانسوریا بهترین گزینه است. این کود را هر دو هفته یکبار می‌توانید با آب حل کرده و به گیاه بدهید.

اگر این گل را در بهترین شرایط نگهداری کنید، شاهد گلدهی آن خواهید بود. این گل بسیار خوش عطر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *